20.7.07

Jajare

- Kuc, kuc...

- Ko je?

- Đavo s neba.

- Šta ti treba?

- Jedno jaje.

- Koje boje?

Onda on kaže koje boje, a domaćin kaže ima li il nema. Šta ide dalje? Ne sećam se.

Svaka igra u pozadini ima neki ritual, neko verovanje, neki odigrani događaj u dalekoj prošlosti koji je i motivisao nastanak same igre. Šta bi to moglo biti u ovom slučaju? Bilo bi zanimljivo i saznati svetsku regiju nastanka igre i originalnu terminologiju. Da li su stvarno jaja i đavoli u priči ili je to samo jedan u nizu nesrećnih prevoda naših „kolektora“.

Prvo što mi bode oči je to što đavo kuca. Zar ne bi trebao samo da upadne i BAAAAAAAA... Uzima – otima - siluje - nimalo miluje. Znači, prefinjena persona, ali neiskrena i nečastiva. Pokušava na kvarnjaka. Dobro, samo ime mu kaže. Sada, šta će njemu jaje, ‘blo ga ono? I to jedno! Baš je krenuo da sprema omlet za doručak i vidi da mu fali jedno jaje za poptuni ugođaj. Da mu nije neko iznenada došao u goste? Pa ko je toliko bitan da mu đavo sprema klopu i silazi, pardon, penje se na površ u nabavku? Samo Bogoje, mada sam mislio da je logičnije da on komunicira sa njim kroz ta zatvorena vrata. Hm.

U igri je osoba jaje. Da nema to neko preneseno značenje? Jaje od ćoveka, pička od čoveka (pardon curice, ovaj izraz nikada nisam mogao da razumem), šonja i sl. Izraz "Ne budi jaje" mi takođe nejasan. Šat to ljuska sa sadržinom ima tak odbojno?
Čemu će dakle đavolu taki ljudi? Sigurno ih regrutuje u svoju vojsku zla, a ? Jebe me to što se ne sećam šta bude kad domaćin ima jaje željene boje. Da li ga samo isporuči Had(g)u ili mu kaže „Beži da te đavo ne ufati“. Tu bismo stekli utisak o raspoloženju i moralu samih jaja. Kakav je to svevišnji onda kad deli svoje podanike tek tako? Znači vrata ne otvara Bogoje, on je gost na đavolskoj trpezi.
On bi znao ko je sa druge strane vrata, ne bi morao da pita. Sem ako se ne pravi blesav da gost ne posumnja, ali to ne bi bilo časno. Ne da ulazim u to šta će on njemu na gajbi.

Kako bre „Đavo s neba“? Šta se ja to onda ispravljam u pređenom pasosu. Odakle meni predrasuda da je on dole? Dobar marketing ili sam ja pomešao nešto. Znači oni su komšije, Bogoje i Đavo, alias Vođa. Zašto uopšte navodi to odakle je? Sigurno ih ima više! Na nebu, na zemlji, ispod, između. Možda je to sam Bogoje? Izvinjavam se vernicima, ali ja samo tragam za istinom. Svi su oni đavoli, samo je ovaj sa neba dobar, popularniji. Možda je taj termin pogrešno tumačen, preveden. Konsultujmo literaturu.

Jaja se farbaju za uskrs, kada je Bogoje vaskrso, došao iz mrtvih. Pokušavam da odgovorim šta će mu još i farbano jaje. Sprema se za znamenito takmičenje u tucanju farbanim jajima „Tucanijada u Mokrinu, kraj Kikinde. Mi, nebeski narod, gost isto sa neba, traži jaje! Kako je ovo sve povezano, kao u Dinastiji. Pronalazim da je ovo tucanje , da ne kažem egg dumping, egg jarping, pocking eggs ili čak Ostereiertitschen, retkost u svetu. Naši krajevi sa okolinom, Bavaria, Austrija, malko Švajcarska. Krug se polako zatvara, ali ovaj put ne oko Ane Frank.

Kažu da jaje još iz paganskih vremena simbolizuje nov život. Zato je i umešano u vaskrsenje Bogojevo, gde predstavlja kamenu grobnicu, tj. tamu, iz koje je emigiro u nov vaskrsni život. Tu ima priča o poreklu prvog farbanog jaja, gde Bogojeva cupi Magda odlazi do Rimskog imperatora i kazuje mu da da joj je frajer ustao iz mrtvih, na što rimljanin odgovara: "Jes, usto kao što je i ovo jaje crveno". U tom trenutku jaje pocrvene (simbol krvi i oživljavanja, buđenja) i car postade vernik. Nadam se da meni neće pocrveneti ista da bih se učlanio u klub.

Na kraju domaćin kaže "Ima" ili "Nema", što je veoma hrabro, s obzorom da smo zaključili da se radi o običnom smrtniku pred kojim je izbor. Šta će izabrati, da bude prvi u selu ili drugi u gradu?

Šta je onda objašnjenje? Došao baja s neba i uzima ljudske duše. Možda "đavo s neba" spašava iste. Namerno je napravljeno višesmisleno da izađe u susret svim taborima. Upakovano u neki vid trgovine, ili bolje reći kviza. Ovaj ne dobija ništa za uzvrat već samo isporuči jaje nakon pogođene boje. Mislim da jaje beži, ima šansu da utekne, ali vrag je to. Čim ne traži adekvatnu materijalnu nadoknadu za ta jaja, njemu je u interesu da ih se što pre rastosilja. Istrošena roba. Tu je domaćin kvaran kad se igra sa njihovim životima. Zabavlja ga da ih šalje u nepoznato. Da li su zaslužila?

Nadam se da sam barem malo uvećao draž igranja ove naočigled bezazlene igrice.

5 comments:

gypsy rose said...

sve te igre su napravljene da bi se 'vaspitavala' deca: odrzavala kultura, negovala religija itd...ja sam vise sporstki tip.

mater said...

sve ce to slavoljub vama pojasniti....




samo kad se vrati

Arsa said...

ne mogu da verujem...
mislio sam da ce tema biti hit!

...a ono shit

spirit said...

ja moram da priznam da sam totalno zaboravila na tu igru,podsetio si me da je se sestricina to igrala u selu sa klincima... ali ovde u gradu mislim da nije...
znaci li to da se te igre gube u gradovima?

Arsa said...

ma mi se ubijali ko klinci.
doduse, Banovo brdo neko jos ne priznaje delom grada :)

grad za sebe :)

BB republika!!!